Przygotowujesz prezentację, piszesz referat, pracę olimpijską lub wypracowanie?
Nie zapomnij o przypisach i bibliografii ! Podpowiadamy jak je sporządzić.
Terminologia
- uporządkowany wg określonych kryteriów spis dokumentów (książek, czasopism, artykułów i inn.) z najważniejszymi informacjami o każdej z pozycji.
(literatura przedmiotu, wykaz źródeł) zawiera skrócone opisy bibliograficzne dokumentów, na które powołuje się autor pracy (cytowanych lub tylko związanych z tematem).
Sporządza się ją dla ukazania warsztatu naukowego wykonanej pracy. Pozwala ocenić znajomość tematyki i oryginalność pracy. Jest dla czytelnika źródłem informacji o innych opracowaniach na dany temat. Bibliografię umieszczamy na końcu pracy.
Układ bibliografii jest umowny. Informator maturalny zaleca następujący podział:
W obrębie poszczególnych grup obowiązuje alfabetyczna kolejność opisów.
krótkie objaśnienia do fragmentów tekstu. Mają charakter informacyjny. Mogą dodatkowo wyjaśniać pewne fragmenty tekstu. Przypisy bibliograficzne zawierają opisy dokumentów, z których pochodzą cytaty lub informacje zawarte w tekście. Do przypisów kierują odsyłacze zawarte w tekście (najczęściej są to cyfry).
Miejsce przypisów: u dołu strony (najczęściej), na końcu rozdziału lub na końcu pracy.
- to uporządkowany zespół danych o książce (artykule), służący do jej identyfikacji.
- Uwagi ogólne:
- Informacje o książce spisuj ze strony tytułowej (nie z okładki).
- Tytułu książki nie ujmuj w cudzysłów.
- Możesz podać tylko inicjał imienia autora (o ile nie utrudni to identyfikacji).
- Pomiń informacje o stopniach naukowych i funkcjach służbowych autora.
- Pochwała konsekwencji:
W opisie można uwzględnić tylko elementy obowiązkowe, lub podać więcej szczegółów. Norma dopuszcza też pewną dowolność interpunkcji i wyróżnień graficznych (zmiana kroju czcionki, podkreślenia). Np. tytuł czasopisma można ująć w cudzysłów lub napisać kursywą. Obowiązuje jednak absolutna konsekwencja w raz przyjętym sposobie zapisu.
Dla wzrokowców
Dla niecierpliwych - ściąga